Ons klimaat heeft nood aan een business model

Drie partijvoorzitters verzamelden rond de tafel van Terzake om te debatteren over de recente acties van de klimaatspijbelaars. Gwendolyn Rutten vind het jammer dat het debat wordt overheerst door een zeker cynisme. Ze heeft er geen probleem mee dat de jongeren de boel willen wakker schudden en wil aan en wil graag aan de slag met hun vragen en feedback. 

De kern van een klimaatbeleid dat werkt is de aanwezigheid van een sterk business model vindt voorzitter Rutten: ‘Om de klimaatdoelstellingen te halen hebben we nood aan een business model waarbij we mensen en bedrijven verleiden om hun steentje bij te dragen. Omdat het goed is voor het klimaat én henzelf. Dat is de aanpak van Bart Tommelein en Lydia Peeters. En ze werkt!’

Maar het mag geen élitair beleid worden. Iedereen moet mee kunnen, willen we dat de maatregelen die we nemen hun beoogde effect hebben. ‘Je moet ook achterom kijken en kijken of iedereen mee is. Als je het klimaat redt op de kap van wie het moeilijker heeft, dan haken mensen af.’

Er moet ook gekeken worden naar innovatie en participatieve projecten. ‘Een stad als Kortrijk heeft het project zonnedelen mogelijk gemaakt waar je in kan stappen voor maar 250 euro. Op een paar uur was alles uitverkocht. Zo kunnen ook mensen die geen dikke portemonnee hebben mee bijdragen aan het klimaat;